23/6/09

Επιχειρήματα κατά της θανατικής ποινής

Μετά την ανάλυση των επιχειρημάτων υπερ της θανατικής ποινής, ήρθε η ώρα να αναφερθούμε στην άλλη πλευρά του θέματος, τα επιχειρήματα κατά της ποινής.


*Η αφαίρεση της ανθρώπινης ζωής απαγορεύεται από τη Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Συγκεκριμένα θεωρείται βάρβαρη και απαγορεύεται τόσο για τους μεμονωμένους πολίτες όσο και για το κράτος.


*Κατηγορούμε άλλους ηγέτες, όπως τον Χουσείν, για τις δολοφονίες που κάνουν, τη στιγμή που "αναπτυγμένες" χώρες υιοθετούν παρόμοιες τακτικές.
Η δολοφονία παραμένει δολοφονία είτε τελείται από έναν άνθρωπο, είτε από ένα σύνολο, είτε για λόγους προσωπικούς, είτε για κοινωνικούς. Η ανθρώπινη ζωή έχει παντού και πάντα την ίδια αξία.


*Δεν έχει αποδειχτεί στατιστικά ότι η θανατική ποινή προλαμβάνει το έγκλημα.
Μάλιστα, αν και κάποιοι υποστηρίζουν το αντίθετο, έχει φανεί ότι ακόμα και σε περιόδους πολλών εκτελέσεων, ο βαθμός της εγκληματικότητας δεν περιορίζεται.


*Σχετικό με το προηγούμενο είναι και το εξής: Αν κάποιος αποφασίσει να τελέσει ένα έγκλημα εν ψυχρώ, δε θα λογαριάσει τις συνέπειες.
Ακόμα, υπάρχουν εγκλήματα που τελούνται εν βρασμώ ψυχής, άρα ο δολοφόνος δεν ενδιαφέρεται για την ενδεχόμενη τιμωρία του. Επιπλέον, ισχύει και μια βασική αρχή: Όλοι οι εγκληματίες θεωρούν ότι δε θα συλληφθούν.
Ο έμπορος ναρκωτικών πιστεύει το ίδιο. Ο βιαστής δε θα παρεμποδιστεί επειδή φοβάται ότι μπορεί να συλληφθεί. Η θανατική ποινή τρομάζει όσους δεν θα εγκληματίσουν.


*Η οικογένεια του δολοφόνου υποφέρει βλέποντας κάποιον δικό της να δολοφονείται (έστω και από το κράτος).
Στην ουσία, η θανατική ποινή διπλασιάζει τον πόνο με αποτέλεσμα να υποφέρουν πάρα πολλά άτομα.


*Οι τεχνικές εξιχνίασης εγκλημάτων έχουν όντως βελτιωθεί. Παρ' όλα αυτά, έστω και η παραμικρή πιθανότητα λάθους πρέπει να αποτελεί κίνητρο για την κατάργηση της ποινής.
Τα λάθη είναι ανθρώπινα, αλλά δεν μπορεί να παίξει κανείς με μια ανθρώπινη ζωή. Πώς θα μπορέσει να φέρει πίσω η κοινωνία ένα άτομο που τιμωρήθηκε άδικα; Η οικογένεια πώς θα μπορέσει να βρει δικαίωση; Η οικογένεια του θύματος δεν συνεχίζει να αγνοεί τον δολοφόνο;


*Η ισόβια κάθειρξη μπορεί να γίνεται με πολύ σκληρούς όρους.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει η διαβίωση των δολοφόνων να είναι σκληρή, αλλά σε καμία περίπτωση να μην υπόκεινται αυτοί σε βασανιστήρια. Το ζητούμενο είναι να τιμωρηθούν χάνοντας το πιο βασικό τους δικαίωμα: την ελευθερία.


*Η θανατική ποινή δεν κοστίζει λιγότερο από την ισόβια κάθειρξη.
Αντίθετα, μπορεί να κοστίσει μέχρι 5 φορές περισσότερο, ποσό το οποίο πληρώνουν οι πολίτες. Δεν είναι λοιπόν ασύμφορη η τακτική αυτή;


*Έχει αποδειχτεί ότι παρά τις προσπάθειες, η ποινή επιβάλλεται ακόμα υπό άνισους όρους.
Οι πλούσιοι έχουν τη δυνατότητα καλύτερης υπεράσπισης, και άρα ενδέχεται να γλιτώσουν την θανατική ποινή. Οι μαύροι αντιμετωπίζουν ρατσιστικές συμπεριφορές. Τα σπουδαία πρόσωπα της κοινωνίας σπάνια τιμωρούνται με θανατική ποινή. Πόσο δίκαιο είναι αυτό το σύστημα "δικαιοσύνης";


Συνεχίζεται....

8 σχόλια:

Daizy είπε...

Συμφωνώ με όλα τα παραπάνω..Από τη στιγμή κιόλας που η δικαιοσύνη μόνο αμερόληπτη δεν είναι,μια τόσο σοβαρή ποινή δεν έχει θέση σ'ένα κράτος δικαίου και προστασίας των πολιτών.

Little Hope Flags είπε...

Daizy: Νομίζω ότι αρκετά από αυτά τα επιχειρήματα είναι πειστικά. Έχω ετοιμάσει και μια δεύτερη ανάρτηση, γιατί δεν μπορούσαν να χωρέσουν όλα σε μία χωρίς να είναι κουραστική. Δεν ξέρω αν είμαι εγώ προκατειλημμένη αλλά και περισσότερα είναι τα κατά και πιο λογικά...

Daizy είπε...

Δεν είσαι προκατειλημμένη!Θα ήταν ανησυχητικό να ήταν περισσότερα τα επιχειρήματα υπέρ..Εξάλλου,με βάση την κοινή λογική,δύκολα μπορούν να βρεθούν αρκετά επιχειρήματα υπέρ μιας τέτοιας ποινής!

Little Hope Flags είπε...

Daizy: Συμφωνώ! Απλά αναρωτιέμαι πώς γίνεται να τάσσεται κάποιος γενικά υπερ της θανατικής ποινής όταν τα επιχειρήματα είναι τόσο λίγα, ή αδύναμα σε σχέση με την αντίθετη πλευρά.

Unknown είπε...

Γειά σου, κατά τύχη βρήκα το BLOG σου. Το πόσο αναρωτιέσαι με για το θέμα σε κάνει στα μάτια μου ένα ΑΤΟΜΙΚΑ ευαίσθητο άτομο, γιατί δεν πιστεύω στην ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ διάσταση της όποιας τιμωρίας. Αν δεν τόχεις δεί σου συνιστώ ανεπιφύλακτα το "ου φονεύσεις" από τον ΔΕΚΑΛΟΓΟ του Κριστόφ Κισλόφσκι [http://en.wikipedia.org/wiki/The_Decalogue]Υπόθεση: (Five: Thou shalt not kill. A brutal and seemingly motiveless murder brings together a drifter (Mirosław Baka), a cruel taxi driver (Jan Tesarz), and an idealistic lawyer (Krzysztof Globisz). This is the only one of the films with an explicit political stance, reflecting Kieślowski's opposition to the death penalty. An expanded 84 minutes cinema version of this episode was released as Krótki film o zabijaniu (A Short Film About Killing).

Επίσης, το Κεφάλιο 28 (http://www.crimetheory.com/Archive/Beccaria/) από το ON CRIMES AND PUNISHMENTS By CESARE BECCARIA
Italy — 1764.

Η ψυχολογική-καλλιτεχνική διάσταση στο φιλμ και η Νομική Ανάλυση του Beccaria παραμένουν κατά τη γνώμη μου οι πλέον υπεύθυνες και ευαίσθητες φωνές για το θέμα, μακριά από την Αμερικανο-Χολιγουντιανή προσέγγιση που είναι σχεδόν πάντα "ηδονοβλεπτική", δηλαδή η θανατική ποινή ως show. Την καλημέρα μου!

Little Hope Flags είπε...

Mano a Mano: Σ'ευχαριστώ πολύ και για τα καλά σου λόγια, και για τις προτάσεις σου. Την ταινία δεν την έχω δει δυστυχώς, αλλά το κείμενο του Μπεκαριά το έχω υπόψη και θα προσπαθήσω να το μεταφράσω για να το ανεβάσω και εδώ.
Συμφωνώ ότι η αμερικάνικη πλευρά του ζητήματος είναι περισσότερο θεαματική. Θα ψάξω την ταινία που προτείνεις, φαίνεται ενδιαφέρουσα.
Καλημέρα!

Mary Nightfall είπε...

Σοβαρά τώρα; Θεωρείτε επιχείρημα το κόστος μιας θανατικής ποινής;
Το θεωρώ λίγο γελοίο το επιχείρημα αυτό.
Όσο ασύμφερο και να είναι, καλύτερα να υπάρχουν αυστηροί νόμοι παρά ανομία.Ένας βιαστής ανηλικών και κατά συρροή δολοφόνος θα πρέπει να ζει; Για ποιό λόγο; Για να αποδράσει κάποια στιγμή και να ξανακάνει τα ίδια; Παίρνετε εσείς τέτοιο ρίσκο; ή πιστεύετε ότι θα σωφρονιστεί; Σωφρονίζεται τέτοιο άρρωστo μυαλό;
Εγώ νομίζω πως όχι και γι'αυτό είμαι υπέρ αυτής.Γενικώς στην Ελλάδα δεν υπάρχει σωφρονισμός.Στις φυλακές ζούνε πολύ άσχημα αυτοί οι άνθρωποι και μετέπειτα όσοι δεν είναι ισοβίτες όταν βγούνε από την φυλακή θα υποστούν τον κοινωνικό αποκλεισμό και δεν θα μπορούν να βρούνε δουλειά πουθενά.Η κοινωνία δεν έχει μάθει να αποδέχεται τους ανθρώπους που έχουν μπει φυλακή για το οποιδήποτε έγκλημα και είναι κατά της θανατικής ποινής, δεν είναι λίγο υποκριτικό εκ μέρους της; Δεν λέω φυσικά ότι πρέπει να τους θανατώνουμε επειδή οι κοινωνία δεν τους δέχεται απλά η ζωή τους μετά από το έγκλημα γίνεται εξίσου δύσκολη.Η θανατική ποινή δεξ θα τρομάξει κάποιον που ήδη είναι αποφασισμένος να σκοτώσει και μάλιστα πολλές φορές αλλά τουλάχιστον θα τον σταματήσει και εκεί θέλω να καταλήξω.Εγκληματίες που έχουν κάνει φρικιαστικά εγκλήματα είναι σίγουρο ότι θα τα ξανακάνουν και καμιά φυλακή δεν θα τους σωφρονίσει.Κλείνοντας θα ήθελα να πω ότι με την θανατική ποινή δεν τους αφαιρείς το δικαίωμα στην ζωή αλλά την ευκαιρία να ξανασκοτώσουν.

Ανώνυμος είπε...

ΝΑ ΠΕΘΑΝΟΥΝ ΟΛΟΙ.ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΕ ΟΠΟΙΟΝ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΣΤΟΝ ΘΕΟ.ΒΑΛΤΕ ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΣΑΣ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΕΙ.

Online χρήστες