13/6/09

Επιχειρήματα υπερ της θανατικής ποινής

Η μελέτη αυτή δε θα μπορούσε να είναι ολοκληρωμένη χωρίς να αναφερθούμε στα επιχειρήματα υπερ της θανατικής ποινής, και φυσικά στα κατά, τα οποία θα ακολουθήσουν αργότερα.

Η αλήθεια είναι ότι τα επιχειρήματα των δύο αυτών πλευρών αλληλοεπικαλύπτονται. Ακόμα, πολλά από αυτά δε στηρίζονται στη λογική αλλά σε συναισθηματισμούς και ηθικές απόψεις. Είναι λοιπόν δύσκολο να πει κανείς ότι μπορούμε να διαμορφώσουμε ολοκληρωμένη και σωστή άποψη απλά και μόνο διαβάζοντας τα επιχειρήματα των δύο πλευρών. Στην πραγματικότητα, εξαρτάται από την αντίληψη και τα πιστεύω του καθενός το αν θα τεθεί υπερ ή κατά της θανατικής ποινής. Φυσικά πολύ σημαντικό ρόλο παίζει και το κοινωνικό πλαίσιο. Πιο δύσκολα θα τεθεί υπερ της θανατικής ποινής ένας Έλληνας από έναν Αμερικάνο, επειδή αυτό το φαινόμενο δεν υπάρχει πλέον στη χώρα μας. Παρ' όλα αυτά, η αναφορά στα επιχειρήματα πρέπει να γίνει. Ελπίζω ότι θα μπορέσω να παρουσιάσω επαρκώς και τις δύο πλευρές με όση περισσότερη αντικειμενικότητα μπορώ.

Ξεκινάμε λοιπόν...

*Το πρώτο και πιο ισχυρό ίσως επιχείρημα υπερ της θανατικής ποινής είναι η ισάξια ανταπόδοση.
Αν κάποιος δολοφονήσει ένα ή περισσότερα άτομα, ή τελέσει κάποια πράξη η οποία πλήττει σοβαρά μια ανθρώπινη ζωή (γιατί μην ξεχνάμε ότι η θανατική ποινή δεν αφορά μόνο δολοφονίες, αλλά και υποθέσεις ναρκωτικών ή βιασμούς), τότε η μόνη ποινή που μπορεί να επιβληθεί στον εγκληματία είναι η θανατική ποινή. Πώς μπορείς να τιμωρήσεις κάποιον για ένα τόσο σοβαρό έγκλημα; Πρόκειται για το δίκαιο "οφθαλμός αντί οφθαλμού".
Στην ουσία, η κοινωνία υιοθετεί ένα μέτρο, το πιο απλό θα λέγαμε, για να χειριστεί μια τέτοια περίπτωση.


*Ένα δεύτερο επιχείρημα είναι η πρόληψη.
Διάφοροι κοινωνιολόγοι/εγκληματολόγοι και λοιποί επιστήμονες αναφέρουν ότι η φυλάκιση και οι λοιπές ποινές που επιβάλλει το ποινικό σύστημα λειτουργούν αποθαρρυντικά για τους μελλοντικούς εγκληματίες. Με άλλα λόγια, αν δεν τιμωρούταν τόσο αυστηρά η αφαίρεση της ανθρώπινης ζωής, οι περισσότεροι άνθρωποι δε θα δίσταζαν να προχωρήσουν σε μια τέτοια πράξη. Συνεπώς, η θανατική ποινή λειτουργεί αποτρεπτικά.


*Ένα άλλο επιχείρημα σχετίζεται με την δικαίωση της οικογένειας του θύματος.
Αυτό το επιχείρημα είναι περισσότερο συναισθηματικό. Η οικογένεια του θύματος ζητάει, όπως είναι λογικό, την τιμωρία του εγκληματία. Εφόσον αφαίρεσε τη ζωή κάποιου συγγενή της, τότε πρέπει να τιμωρηθεί. Παράλληλα όμως, η οικογένεια αυτή είναι πολύ πιθανό να ζητάει εκδίκηση. Από το να πάρει λοιπόν το νόμο στα χέρια της, το κράτος επεμβαίνει και κάνει αυτό που θα ήθελε να κάνει και η ίδια.
Με άλλα λόγια, το κράτος αποτρέπει τους πολίτες από το να γίνουν και οι ίδιοι δολοφόνοι σε απάντηση μιας δολοφονίας που έπληξε άμεσα τους ίδιους.


*'Αρα μιλάμε και για μια αποτροπή εκδικητικών πράξεων από τη μεριά της οικογένειας.
Η αυτοδικία είναι συχνό φαινόμενο. Η θανατική ποινή αποτρέπει έναν αιματηρό κύκλο αντεκδίκησης.


*Σχετικό με το προηγούμενο επιχείρημα είναι το λεγόμενο "closure", η δυνατότητα που δίνεται δηλαδή στην οικογένεια του θύματος να προχωρήσει μπροστά.
Σίγουρα η θανάτωση του δολοφόνου δεν αρκεί για να ξεχάσει μια οικογένεια τι συνέβη. Ωστόσο είναι πιο εύκολο να σταματήσει να βασανίζεται και να γυρίσει ξανά στους ρυθμούς που είχε. Ακόμα, δε θα βασανίζεται ξέροντας ότι ο δολοφόνος είναι ζωντανός εκεί έξω, έστω και φυλακισμένος.


*Σήμερα οι τεχνικές εξιχνίασης ενός εγκλήματος (DNA tests κλπ) είναι πολύ αξιόπιστες και έχουν πολύ μικρή πιθανότητα λανθασμένης εκτίμησης.
Με άλλα λόγια, είναι ελάχιστες οι πιθανότητες να καταδικαστεί κάποιος για ένα έγκλημα το οποίο δεν διέπραξε. Οι κάμερες, τα διάφορα συστήματα παρακολούθησης, και οι τεχνικές των ιατροδικαστών αποδεικνύουν με σχεδόν απόλυτη ακρίβεια ότι ο κατηγορούμενος όντως τέλεσε το έγκλημα. Άρα είναι ελάχιστες οι πιθανότητες να εκτελεστεί κάποιος ο οποίος είναι αθώος.


*Η ισόβια κάθειρξη δεν εγγυάται ότι ο εγκληματίας δεν θα σκοτώσει ξανά.
Πρώτα απ' όλα, η "ισόβια" κάθειρξη ισοδυναμεί με 20 χρόνια. Ακόμα όμως και αν δοθούν πολλαπλές ισόβιες ποινές, και άρα καταδικαστεί ο εγκληματίας στην φυλακή για ολόκληρη τη ζωή του, υπάρχει πάντα η πιθανότητα απόδρασης, ή τέλεσης εγκλήματος μέσα στη φυλακή. Δεν μπορούμε λοιπόν να αποτρέψουμε μια ενδεχόμενη δολοφονία, ακόμα και μέσα στα φυσικά όρια της φυλακής.


*Η θανατική ποινή είναι συχνά η μόνη λύση απέναντι στην κοινωνική κατακραυγή.
Φανταστείτε να συλλαμβάνονταν βιαστές παιδιών, ή μεγάλοι έμποροι ναρκωτικό...δε θα ήταν λογικό να ζητούσε ο λαός την επιβολή της θανατικής ποινής; Το ίδιο συνέβη και με την περίπτωση του Σαντάμ Χουσείν. Η θανατική ποινή δεν είναι μόνο μέσο δικαίωσης του ενός, αλλά και δικαίωσης μιας ολόκληρης κοινωνίας, όσο και επιβεβαίωσης της ιδέας ενός κράτους αρκετά σκληρού απέναντι στους εγκληματίες. Η θανατική ποινή επαναφέρει την τάξη.


*Η θανατική ποινή είναι η μόνη ποινή που δε μπορεί να αγοραστεί, να δεχτεί αναστολή κλπ.
Με άλλα λόγια είναι μια ποινή που δε μπορεί να μεταβληθεί. Αυτό σημαίνει ότι κάποιος με περισσότερη κοινωνική δύναμη δε θα έχει τη δυνατότητα να κάνει χρήση της θέσης του για να γλιτώσει αυτή την ποινή. Άρα μιλάμε για τη μόνη περίπτωση όπου οι εγκληματίες στέκονται ισάξια απέναντι στο νόμο, ανεξάρτητα από το ποιοι είναι. Αυτό το είδαμε και στην υπόθεση του Αιγύπτιου μεγιστάνα.


*Η θανατική ποινή κοστίζει λιγότερο από την ισόβια κάθειρξη.
Φυσικά αυτό ισχύει απόλυτα μόνο αν η εκτέλεση γίνει άμεσα. Βέβαια έχουμε δείξει σε προηγούμενες αναρτήσεις (εδώ και εδώ) ότι αυτό το επιχείρημα χωλαίνει Παρ' όλα αυτά, οφείλουμε να το αναφέρουμε.


*Η θανατική ποινή δεν είναι μια καινούρια πρακτική. Εφαρμόζεται εδώ και αιώνες.
Άρα για να ισχύει ήδη από τα αρχαία χρόνια, πρέπει να είναι ένα ικανοποιητικό μέσο τιμωρίας των εγκληματιών.


*Γίνονται προσπάθειες ελέγχου της θανατικής ποινής.
Με άρα λόγια, οι διάφοροι οργανισμοί προσπαθούν να θεσπίσουν συγκεκριμένους κανόνες όσον αφορά την επιβολή της ποινής έτσι ώστε να εξαιρούνται από αυτήν οι ανήλικοι, οι γυναίκες σε κύηση, και οι νοητικά και ψυχολογικά ασθενείς. Άρα η ποινή δεν είναι αυθαίρετη.


Συνοπτικά λοιπόν, τα επιχειρήματα υπερ της θανατικής ποινής είναι ιστορικά, κοινωνικά, οικονομικά, και συναισθηματικά. Το κατά πόσο αυτά τα επιχειρήματα είναι ισχυρά το αφήνω στη δική σας κρίση. Σίγουρα δεν τα έχω παρουσιάσει πλήρως, και σίγουρα υπολείπονται αρκετές θέσεις υπερ της θανατικής ποινής. Ωστόσο, πιστεύω ότι τα παραπάνω σκιαγραφούν το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται οι υποστηρικτές της εν λόγω ποινής.

Τι πιστεύετε λοιπόν για αυτά; Έχετε να προσθέσετε κάτι ακόμα;

9/6/09

Έμεινε έγκυος για να γλιτώσει τη θανατική ποινή!

Η Chica Griega είχε δώσει πριν λίγες μέρες τη διεύθυνση ενός άρθρου σχετικού με μια υπόθεση που έλαβε χώρα στο Λάος. Σύμφωνα με αυτό το άρθρο λοιπόν, μια γυναίκα συνελήφθη για εμπόριο ναρκωτικών και καταδικάστηκε σε θανατική ποινή. Καθώς όμως αποκαλύφθηκε ότι είναι έγκυος, η ποινή της μετατράπηκε σε ισόβια κάθειρξη.

Όπως ανακοίνωσαν όμως οι αρχές την Κυριακή, η γυναίκα αυτή δεν έμεινε έγκυος τυχαία, ή πριν τη σύλληψή της, αλλά αντίθετα, επιδίωξε την κύηση με στόχο να πετύχει μια πιο ευνοϊκή ποινή αφού ο νόμος είναι πιο ελαστικός απέναντι στις εγκύους και τις νέες μητέρες. Ο πατέρας είναι ένας συγκρατούμενός της ο οποίος φυλακίστηκε επίσης για διακίνηση ναρκωτικών. Ο ίδιος είναι εκστασιασμένος που θα γίνει πατέρας. Τώρα οι αρχές κανονίζουν τη μεταφορά της γυναίκας στην Αγγλία όπου θα εκτίσει την ποινή της.

Τι πιστεύετε για όλα αυτά; Από τη μία, δε θα έπρεπε να υπάρχει ειδική ρύθμιση για τις μητέρες έτσι ώστε να υιοθετούνται όσο το δυνατόν πιο ευνοϊκά μέτρα, κυρίως για το μωρό; Από την άλλη όμως, πόσο απάνθρωπο είναι να φέρει στη ζωή αυτή η γυναίκα ένα παιδί όντας η ίδια στη φυλακή, για να γλιτώσει τη δική της ζωή; Γιατί να καταδικάσει κάποιον άλλο σε αυτή την άθλια μοίρα στην οποία οδήγησε η ίδια τον εαυτό της; Δε θα έπρεπε να τιμωρηθεί και γι'αυτό;

Εσείς τι πιστεύετε; Αν είχε καταργηθεί η θανατική ποινή στο Λάος (ή παντού), δε θα αποφεύγαμε τέτοιες ακραίες πρακτικές;

Πηγή: Άρθρο

7/6/09

Μουσικές Εκτελέσεις

Ψάχνοντας στο ιντερνετ, βρήκα ένα σύντομο μουσικό ντοκυμαντέρ από τον ΣΚΑΪ. Το ντοκυμαντέρ αυτό εξετάζει πολύ περιεκτικά την εξέλιξη της θανατικής ποινής από τα χρόνια της Γαλλικής Επανάστασης μέχρι σήμερα. Η διάρκειά του είναι γύρω στα 25 λεπτά, γι'αυτό αν βρείτε χρόνο, δείτε το... Περιλαμβάνει γνωστούς μουσικούς όπως και σκηνές από ταινίες όπως το "In cold Blood", "Green Mile", αλλά και από κινούμενα σχέδια όπως το "Simpsons" και το "Southpark".

Αλλά αν παρ'όλα αυτά δεν έχετε χρόνο (ή αρκετά γρήγορη σύνδεση), θα παραθέσω εδώ τα πιο σημαντικά στοιχεία που παρουσιάζονται σε αυτό.


Πρώτο Μέρος


"Σε μερικές χώρες, η κυβέρνηση σκοτώνει ανθρώπους...
Οι πολλοί γνωστές φυλακές Folsom Prison, της Καλιφόρνια, όπου τραγούδησε κάποτε ο Johnny Cash ξεσηκώνοντας τους κρατούμενους. Το τραγούδι του, I've got 24 minutes to go,διασκευάστηκε από πολλούς καλλιτέχνες και έγινε σταθμός στη μουσική της θανατικής ποινής. Οι φυλακές του Folsom είχαν κατασκευαστεί γύρω στο 1850 για τους αποτυχημένους χρυσοθήρες. Σήμερα η κατάσταση στις φυλακές αυτές έχει βελτιωθεί, αν και μέχρι πρότινος θεωρούνταν ως ένα από τα πιο σκληρά σωφρονιστικά ιδρύματα.
Η θανατική ποινή σκοτώνει...αλλά επίσης βασανίζει σωματικά και ψυχολογικά.
Η θανατική ποινή είναι τόσο παλιά όσο και οι πρώτες ανθρώπινες κοινότητες. Θα αποκτήσει ωστόσο τη σημερινή της μορφή με τη δημιουργία του πρώτου κράτους, την απόκτηση της ικανότητας χρήσης νομιμοποιημένης βίας, σύμφωνα με τα λόγια του κοινωνιολόγου Weber.
Η θανατική ποινή όπως την κατανοούμε σήμερα έχει τις ρίζες της στη Γαλλική Επανάσταση με την περίφημη γκιλοτίνα. Η γκιλοτίνα είναι η γνωστή μέθοδος αποκεφαλισμού, η οποία πήρε το όνομά της από τον Γκιλοτίν, έναν Γάλλο ο οποίος πρότεινε την υιοθέτηση της γκιλοτίνας σε όλες τις εκτελέσεις θανατικής ποινής. Αρχικά η γκιλοτίνα αποτελούσε προνόμιο μόνο των ευγενών, καθώς όλος ο υπόλοιπος λαός εκτελούνταν μέσω φρικτών βασανιστηρίων. Αυτή η πρόταση του Γκιλοτίν εξίσωσε τους πολίτες και του χάρισε αιώνια φήμη.
Το πρώτο κίνημα για την κατάργηση της θανατικής ποινής υποστηρίχτηκε από τον Ροβεσπιέρο, ο οποίος όλως παραδόξως εφάρμοζε συχνά αυτή την ποινή, ενώ τελικά επιβλήθηκε και στον ίδιο.
Η γκιλοτίνα καταργήθηκε το 1981 με απόφαση του τότε Γάλλου προέδρου, Φρανσουά Μυτεράν."


Δεύτερο Μέρος





"Αν η πρώτη βιομηχανική επανάσταση έφερε την αστική τάξη και την γκιλοτίνα, τότε η δεύτερη βιομηχανική επανάσταση έφερε την ηλεκτρική καρέκλα.
Η ηλεκτρική καρέκλα προέκυψε ως αποτέλεσμα διαμάχης ανάμεσα στον Έντισον και τον Γουέστινγκχαουζ, το συνεχές και το εναλασσόμενο ρεύμα. Για να αποδείξει ο Έντισον ότι το εναλασσόμενο ρεύμα ήταν επικίνδυνο, άρχισε να κεραυνοβολεί ζώα, και οδηγήθηκε ακόμα και στην εκτέλεση ενός ανθρώπου.
Η ηλεκρτική καρέκλα θα χρησιμοποιηθεί μόνο στις ΗΠΑ, και στις Φιλιππίνες, αλλά μετατράπηκε σε παγκόσμιο σύμβολο της θανατικής ποινής.
Ο Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος έδωσε άλλη διάσταση στη θανατική ποινή με την εκτέλεση εκατομμυρίων ανθρώπων από τους Ναζιστές με πολλούς τρόπους, όπως οι θάλαμοι αερίων. Ο φορντισμός (νέα μέθοδος αλυσιδωτής παραγωγής στις βιομηχανίες) χρησιμοποείται αυτή την περίοδο για την εξόντωση ανθρώπων. Οι ναζιστές έφτασαν τόσο μακριά ώστε να χρησιμοποιήσουν ένα σύστημα διατρητών καρτών της γνωστής σε όλους μας IBM για την καταγραφή όσων βρισκόντουσαν στο στόχαστρο της ναζιστικής ιδεολογίας.
Για κάποιους, η θανατική ποινή αποτελεί πολιτικό μέσο. Ο Μισέλ Φουκώ υποστήριξε ότι η εκτέλεση αποτελούσε παλαιότερα ένα είδος θεάματος. Ο εγκληματίας τιμωρούνταν γιατί αμφισβητούσε τον ίδιο τον ηγεμόνα. Η εκτέλεσή του ήταν μια συμβολική μονομαχία ανάμεσα στον ίδιο και τον ηγεμόνα. Ο κόσμος έπρεπε να νιώσει την ισχύ της εξουσίας και να παραδειγματιστεί. Αυτό αλλάζει με την έλευση της αστικής τάξης. Η εκτέλεση των εγκληματιών μεταφέρεται πίσω από τους τοίχους της φυλακής."


Τρίτο Μέρος


"Η θανατική ποινή είναι ταξικό όπλο, αφορά στις οικονομικά μειονεκτικές ομάδες, όσους δεν έχουν χρήματα για εκπροσώπηση ή φωνή στην κοινωνία.
There is a saying in US: Capital punishment means that those without the capital, will get the punishment.
Η θανατική ποινή αλλάζει γιατί μεταβάλλεται η κοινωνία, όχι η νοοτροπία των ανθρώπων.
Από το 1990, έχουν εκτελεστεί 51 παιδιά, μερικά από τα οποία ήταν κάτω των 14. Ακόμα όμως κι αν σταματήσουν οι εκτελέσεις παιδιών ή αθώων, πρέπει να ανεχτούμε τη θανατική ποινή;
Η μέθοδος εκτέλεσης αντικατοπτρίζει πάντα την παραγωγή και τη δομή της εξουσίας μιας χώρας. Στην Σαουδική Αραβία ισχύει ακόμα ο δημόσιος αποκεφαλισμός."






Η εικόνα αυτή (παρμένη απ'ευθείας από το βίντεο) παρουσιάζει την επιβολή της θανατικής ποινής παγκόσμια κατά το 2007.

Μπλε: Έχει καταργηθεί πλήρως (90 χώρες)
Κίτρινο: Διατηρείται σε ειδικές περιπτώσεις (11 χώρες)
Πορτοκαλί: Διατηρείται, δεν έχει χρησιμοποιηθεί για τουλάχιστον 10 χρόνια (32 χώρες)
Κόκκινο: Διατηρείται (64 χώρες)



Τελειώνω την ανάρτηση με τα λόγια του Jeremy Irons (εκπροσώπου της Διεθνούς Αμνηστίας):

"Κάθε θανατοποινίτης, για ό,τι κι αν κατηγορείται είναι άνθρωπος. Όσο κι αν θέλουμε εκδίκηση, είναι άνθρωποι. Ξεπερνούν τα όρια. Αλλά θέλουμε να τους ακολουθήσουμε;"

Online χρήστες